FİZYOAKTİV
page-title-bg

KUPA TERAPİSİ FAYDALI MI?

Kupa terapisi genel olarak, emme yoluyla negatif basınç oluşturmak için cilt üzerine yerleştirilen kapların kullanıldığı bir teknik olarak tanımlanabilir.
Kupa terapisi eski zamanlara kadar uzanır ve tüm dünyada kullanılmıştır. MÖ 400'de Herodot, ıslak ve kuru hacamat'ı sindirim bozukluğu, iştahsızlık ve baş ağrısı gibi birçok rahatsızlığın tedavisi olarak listeledi. Hipokrat, jinekolojik şikayetler, sırt ve ekstremite hastalıkları, farenjit, akciğer hastalıkları ve kulak rahatsızlıkları için hacamat yapmayı savundu. Kupa terapisinden ünlü Papirüs Ebers'de bahsedildiEski Mısır'da (MÖ 1550). Orta Doğu'da hacamat, Ebu Bekir el-Razi (MS 854-925), İbn Sina (MS 980-1037) ve Al-Zahrawi (MS 936-1036) gibi önde gelen doktorlar tarafından savunuldu. Çin'de hacamat, Mawangdui İpek metinlerinde tıbbi bir tedavi olarak kaydedildi (MÖ 168'de mühürlendi). Eski Avrupa'da da kupa terapisi kullanılıyordu. MS birinci yüzyılda Celsus, ısırıklardan ve apselerden zehir çıkarmak için hacamat terapisi önermişti. MS 2. yüzyılda, Aretaeus uterus, kolera, epilepsi ve ileus prolapsusunu ıslak kupa ile tedavi etti. Galen, kupa terapisinin ve boynuz, cam ve pirinç gibi bardaklar için kullanılabilecek ayrıntılı malzeme çeşitliliğinin savunucusuydu.
Kuru ve ıslak olmak üzere iki tür kupa yöntemi vardır. Kuru kupa, kan alma olmaksızın invaziv değildir. Islak kupa(Hacamat) invazivdir ve kan almayı içerir. Ayrıca, geleneksel ıslak hacamat ve Al-hijamah olarak alt bölümlere ayrılmıştır. Al-hijamah, emme, genişleme ve kan alma anlamına gelen Arapça hajm kelimesinden gelir. Geleneksel ıslak hacamat genellikle Çin, Kore ve Almanya'da kullanılmaktadır. Al-hijamah, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da daha yaygındır.

Kupa çekmenin terapötik etkisini uyguladığı spesifik mekanizma tanımlanmamıştır. Bununla birlikte, bir dizi teori öne sürülmüştür. Taibah adı verilen bir yöntem, Islak hacamatın yapay bir böbreği taklit ettiğini öne sürüyor. Bir böbrek hidrofobik malzemeleri normal basınçlı filtreleme yoluyla glomerüllerden(böbrek kılcal damarı) filtrelediğinde, ıslak hacamat hem hidrofilik(suya bağlanabilen molekül) hem de hidrofobik(suya bağlanmayan) malzemeyi yüksek basınçlı filtreleme yoluyla filtreler. Emmeden kaynaklanan yüksek basınç, artan kan hacmine yol açar ve bu da, bölgedeki filtrelenmiş ve interstisyel sıvının dışarı atılmasına yol açan, kılcal filtrasyon(süzülme) hızının artmasına yol açar. Toplanan filtrelenmiş sıvı, hastalıkla ilgili ve hastalığa neden olan maddelerin yanı sıra prostaglandinleri(yaralanma ve hastalıkla mücadelede yer alan doku hasarı veya enfeksiyon yerlerinde üretilen bir grup lipid grubu) inflamatuar aracıları içerir. Neşter ile yapılan çizikler, enflamatuar hücre atılımını ve endojen opioid salınımını uyararak doğuştan gelen ve edinilmiş bağışıklığı artırır. Bu eylem, gelişmiş kan akışına, toksinlerin uzaklaştırılmasına, nöroendokrin(sinir-hormon dengesi) dengesinin yenilenmesine, oksijen beslemesinin iyileşmesine ve doku perfüzyonuna yol açar.